mobbing

Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu, które polegają na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu go. Jak pracodawca powinien przeciwdziałać mobbingowi? Jak możemy chronić się przed mobbingiem w miejscu pracy?

Czym jest mobbing?

Mobbing może dotyczyć nie tylko pracowników w relacji szef-podwładny, ale również pracowników na tym samym szczeblu awansu. Nieco rzadziej zdarza się, aby to przełożony był mobbingowany przez podwładnego, jednak z prawnego punktu widzenia nie jest to wykluczone.

Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu czy zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie, bądź ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy konflikt w miejscu pracy lub brak sympatii będzie mobbingiem. Niezbędne jest spełnienie warunku nękania długotrwałego i uporczywego.

Przykłady mobbingu

Kiedy mówi się o konkretnych przykładach mobbingu, najbardziej oczywiste wydaje się wszelkiego rodzaju zastraszanie, upokarzanie czy wyśmiewanie. Są to najbardziej klasyczne sposoby znęcania się. To jednak nie jedyna możliwość, jaka pojawia się w zakładach pracy. Za mobbing można uznać również izolację, a więc odsuwanie pracownika mobbingowanego na boczny tor. Może to więc oznaczać ignorowanie pomysłów na zebraniach, nie uwzględnianie próśb i wniosków pracownika czy nie przydzielanie mu istotnych zadań w zespole. 

Inną możliwością stosowania mobbingu jest utrudnianie pracy mobbingowanemu. Zjawisko to można nazwać potocznie rzucaniem “kłód pod nogi”, przez co każda czynność staje się dużo trudniejsza niż powinna być, a trudności te nie wynikają z niekompetencji pracownika, a z celowych, złośliwych działań mobbera. Może się to przejawiać na przykład odsuwaniem od cennych informacji, nieustannym raportowaniem o niepowodzeniach czy przydzielaniem obowiązków wbrew kompetencjom i umiejętnościom pracownika.

Jak walczyć z mobbingiem?

Zgodnie z Kodeksem pracy, to na osobie mobbingowanej spoczywa obowiązek udowodnienia zaistnienia mobbingu, czyli bezprawności czynu i winy osób znęcających się nad innymi. Również według Kodeksu pracy, to na pracodawcy ciąży obowiązek zwalczania mobbingu na wszystkie możliwe sposoby. Obie te przesłanki są powodem, dla którego ważne jest, aby mówić o wszelkich przejawach mobbingu i zgłaszać je w odpowiednim dziale firmy lub przełożonemu, o ile to nie on jest mobberem. 

W zakulisowych rozmowach roi się od przykładów mobbingu, które pozostały bez konsekwencji. Z jednej strony spowodowane to jest pewną trudnością w udowodnieniu mobbingu. Z drugiej strony, właśnie z milczącej zgody na takie zachowanie w środowisku pracy.

Jak pracodawca może walczyć z mobbingiem w swojej firmie? Dobrym przykładem jest stworzenie wewnętrznego procedury postępowania ze zgłoszeniami dotyczącymi mobbingu. Warto także wprowadzić wewnętrzną politykę antymobbingową. Polityka taka powinna określać sposoby pomocy osobie mobbingowanej, działania, jakie powinien podjąć pracownik będący świadkiem lub ofiarą mobbingu oraz sankcje wobec osób, którym udowodniono działania o charakterze mobbingowym. Ponadto organy, do których należy skierować skargę, szczegółowy opis układu skargi, sposobu jej rozpatrywania oraz składu komisji rozpatrującej, a także sposoby przeciwdziałania zjawisku mobbingu w przyszłości.

źródło: sawickiwspolnicy.pl

Leave a Comment